فروشگاه اینترنتی کیچی بازار

با یک کلیک ساده به آسانی خرید را از منزل خود انجام دهید

فروشگاه اینترنتی کیچی بازار

با یک کلیک ساده به آسانی خرید را از منزل خود انجام دهید

فروشگاه اینترنتی کیچی بازار

فروشگاه اینترنتی کی چی بازار با هزاران اقلام از لوازم منزل و کادویی
کانال تلگرامی : @kichibazar اینستاگرام: javaherian_kichibazar

  • ۰
  • ۰

فرق بین کریستال و شیشه

فرق بین کریستال و شیشه سوالی است  که هنگام خرید برای بسیاری پیش میاد. تفاوت قائل شدن میان شیشه (بلور) و کریستال برای غالب افراد کاری بسیار مشکل می باشد  و بسیاری از مردم این دو را مشابه یکدیگر تصور میکنند.

 در این بین سوالی دیگری هست که انتخاب ما رو دچار شک و تردید بیشتری می کنه، آیا کریستال برای سلامتی مضرر است یا خیر؟

غالب افراد نمیدانند که کریستال همان شیشه دارای سرب است. در این مقاله سعی شده است در مورد ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده شیشه و کریستال، تفاوت های این دو جنس و نحوه تشخیص آن ها از هم توضیح داده شود.

ماده خام شیشه به طور معمول از ۹۰ درصد سودا ، آهک و سیلیکا تشکیل شده است.

متداول ترین کاربرد شیشه ، ساخت حباب لامپ، شیشه پنجره و لوازم سر میز غذاخوری است. شیشه ماده نسبتا ارزانی است و در طبیعت موجود میباشد.

شیشه پیرکس (بوروسیلیکات) از سیلیکا، اسید بوریک، سودا و مواد افزودنی تشکیل شده است. این نوع شیشه نسبت به حرارت مقاوم است و اغلب در آزمایشگاه ها و آشپزخانه ها از آن استفاده می شود. شیشه پیرکس نسبت به سایر انواع شیشه قیمت بالاتری دارد.

کریستال  (فیوز کوارتز): برای ساخت کریستال ها ، کوارتز ارگانیک در دماهای بالا ذوب شده و مورد استفاده قرار می گیرند. از این قسم شیشه برای ساختن تجهیزات آزمایشگاهی، لامپ های هالوژن و دوربین های با تکنولوژی بالا استفاده می شود. در حقیقت کریستال نوعی از شیشه است که از سیلیکا، اکسید سرب، سودا و سایر افزودنی ها تشکیل شده است. کریستال های دارای سرب معمولا گران هستند. زیرا بادوام اند و کاربرد تزئینی دارند.

صرفنظر از تفاوت در ترکیبات شیمیایی میان شیشه و کریستال که در نگاه اول قابل تشخیص نیست، این دو جنس تفاوت های دیگری نیز دارند که در ادامه چند نمونه از این تفاوت ها را بررسی خواهیم کرد:

1- کریستال نسبت به شیشه، ظریف تر است و راحت تر می توان آن را تزیین کرد. به طور معمول، شیشه را به شدت حرارت می دهند تا بتوانند آن را به شکل دلخواه درآورد. وجود سرب در ترکیب شیشه، دمای کار با آن را پایین آورده و قابلیت تزیین آن را افزایش می دهد. در نتیجه، برای ظروف کریستال اشکال پر زرق و برق تری می توان ایجاد کرد. هر چند حضور سرب باعث می شود که کریستال راحت تر فرم پذیر باشد، ولی شکننده تر شده و راحت تر خط و خش به خود می گیرد.

2- ظرف را روبه روی نور قرار دهید. اگر ظرف شما حالت منشور دارد و هنگامی که آن را در معرض نور قرار می دهید حالت رنگین کمان می بینید،  آن ظرف کریستال است. در غیر اینصورت شیشه است.

3- شیشه بخصوص انواعی که از سودا-آهکی ساخته شده اند، هنگامی که در معرض نور قرار می گیرند، حالت ابری دارند. از سوی دیگر کریستال ها به خاطر شفافیتشان شناخته می شوند. استفاده از ظروف و لیوان های کریستال به فرد این اجازه را می دهد که محتوای درون ظرف را به راحتی ببیند. هر چه میزان سرب درون کریستال بیشتر باشد، به همان اندازه شفافیت آن هم بیشتر می شود.

4-کریستال جلاپذیرتر است و راحت تر برش میخورد. کرستال نرم تر است. شیشه شکننده تر و تیز تر است. یک راه تشخیص شیشه از کریستال این است که به لبه ظرف دست بکشید.

5- تفاوت دیگر میان شیشه و کریستال، صدایی است که به هنگام ضربه زدن به آن ها ایجاد می شود. هنگامی که به کریستال ضربه می زنید، صدای زنگ مانند ایجاد می شود. در حالیکه شیشه این گونه نیست و صدای آهسته تری ایجاد می کند.

6- چون سرب یک فلز سنگین است، معمولا کریستال سنگین تر از شیشه است. روش دیگر برای تشخیص کریستال از شیشه در دست گرفتن دو ظرف هم اندازه است. شیشه اغلب سبک است، درحالی که کریستال سنگین است.

7- غالب تولید کننده  های کریستال پیشنهاد می کنند که در ظروف کریستال حاوی سرب، مواد غذایی و نوشیدنی را نگهداری نکنید. زیرا خطر مسمومیت با سرب وجود دارد. به همین دلیل ظروف کریستالی بیشتر جنبه تزیینی دارند. برخی از تولید کننده ها، برای ترکیبات ظروف کریستال فاقد سرب از اکسید زینک، اکسید باریم و اکسید پتاسیم به جای سرب استفاده می کنند تا ترکیبات مشابه سرب ایجاد کنند. کریستال های فاقد سرب تقریبا تمامی ویژگی های کریستال دارای سرب را دارند با این تفاوت که سبک ترند.

ظروف بلوری و کریستال متنوعی در بازار موجود می باشد.میتوانید از نمونه های موجود در فروشگاه انلاین کیچی بازار نیز دیدن فرمائید.

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی